• Wydrukuj
  • Koło Astronomiczne z ZSTiO im. Stefana Banacha w Jarosławiu w największym laboratorium świata!. W ostatnim tygodniu roku szkolnego 2014/2015 członkowie Koła Astronomicznego z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha uczestniczyli w wyjeździe, którego głównym celem był CERN, czyli Europejska Organizacja Badań Jądrowych znajdująca się na przedmieściach Genewy, na granicy Szwajcarii i Francji. Ten wyjazd to spełnienie marzeń dla młodych naukowców ”Mechanika”. Tematyka badań wiąże się bowiem ściśle z tym, co ich interesuje – kosmologią i fizyką cząstek. O wrażeniach z pobytu dowiadujemy się dzięki relacji ucznia klasy 2 Ti - Jakuba Burzańskiego: – Naszą podróż rozpoczęliśmy od wizyty w Poznaniu, gdzie mogliśmy zwiedzić Rynek, Katedrę Poznańską i jej podziemia, a także obejrzeć wielką makietę tego miasta. Następnie spotkaliśmy się z grupą z Poznania, która wspólnie z nami jechała do CERN-u, aby wraz z nimi wybrać się w nocną podróż autokarem do Monachium, gdzie czekał nas kolejny przystanek.  Po przyjeździe do Monachium udaliśmy się na plac Mariacki, który znajdował się w centrum miasta. Na jego środku stał Ratusz, a jego wygląd zachwycił wszystkich obecnych. Następnie udaliśmy się w okolice parku olimpijskiego gdzie znajduje się siedziba BMW, gdyż to Monachium jest miejscem narodzin tego koncernu. Zwiedziliśmy tam muzeum, w którym mogliśmy obejrzeć dzieła BMW od samego początku jego istnienia, a także miejsce zwane Światem BMW, gdzie prezentowane są wszystkie najnowsze pojazdy tej marki, jak i innych, których właścicielem jest koncern BMW. Kolejnego dnia po kilkugodzinnej podróży dotarliśmy już do Szwajcarii, a konkretnie do Szwajcarskiej Riwiery, czyli miejscowości Montreux znajdującej się nad największym jeziorem w Alpach i w całej Europie Zachodniej – Jeziorem Genewskim. Wielkie jezioro otoczone górami, winnice położone na zboczach gór, średniowieczny zamek Chillon na brzegu jeziora i ta piękna miejscowość – ten widok na długo zostanie w naszej pamięci. Później udaliśmy się na drugi brzeg jeziora, gdzie znajduje się Genewa. Tam odbyliśmy wieczorny spacer po mieście. Odwiedziliśmy Ogród Angielski, w którym znajduje się zegar kwiatowy, Jet dEau - największą fontannę w Europie uznawaną za symbol tego miasta, a zwiedzanie zakończyliśmy dotarciem pod katedrę św. Piotra. Czwartek rozpoczęliśmy się od zwiedzenia Muzeum Historii Naturalnej, a następnie udaliśmy się do upragnionego celu podróży – CERN-u. Na miejscu przywitał nas pan Edward Nowak, który przedstawił prezentację na temat teg,o czym jest CERN i dlaczego powstał. W dalszej kolejności udaliśmy się do miejsca kontroli AMS – Magnetycznego Spektrometru Alfa umiejscowionego na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Tam, w krótkim filmie pokazano nam proces budowy AMS oraz przedstawiono na czym polega jego zadanie. Następnie odwiedziliśmy miejsce określone nazwą SM-18, w którym wielkie magnesy nadprzewodzące podawane są ćwiczeniom w celu usunięcia ewentualnych niedoskonałości tak, aby można było je wykorzystać w akceleratorach. Ostatniego dnia udaliśmy się do CERN-u, gdzie pan Piotr Traczyk przygotował dla nas wykład na temat cząstek elementarnych z wyszczególnieniem Bozonu Higgsa, który odkryty został przez eksperymenty ATLAS i CMS. Następnie podzieleni na dwa zespoły mogliśmy sami spróbować odkryć Bozon Higgsa na podstawie prezentowanych nam danych. Kolejnym odwiedzonym miejscem był LINAC. Jest to akcelerator, w którym z atomów wodoru uzyskiwane są protony i elektrony. Po tym wszystkim przyszedł czas na praktykę. Pan Traczyk zabrał nas do sali, gdzie przedstawił nam czym jest komora mgłowa oraz jak ją zbudować. Po wysłuchaniu jego instrukcji otrzymaliśmy od niego niezbędne elementy i podzieleni na kilkuosobowe zespoły przystąpiliśmy do budowania własnych komór mgłowych. Efekty były niesamowite. Obserwowaliśmy miony kosmiczne! Na koniec zostaliśmy zabrani do centrum kontroli ATLAS - detektora wchodzącego w skład Wielkiego Zderzacza Hadronów. Tak oto z nowo nabytą wiedzą udaliśmy się w niemal trzydziestogodzinną podróż do domu. Wrażenia nie do opisania, trzeba samemu tam pojechać i zobaczyć. Pobyt w największym laboratorium świata nie doszedłby do skutku, gdyby nie wsparcie finansowe ze strony naszej szkoły, instytucji wśród których znalazły się Superata Biuro rachunkowe Beata Nowak, Oleszyce, BIURO PROJEKTÓW INŻYNIERSKICH PRO-GRESS, Lubaczów, Eltel K.M Jarosz Sp.j. Zamość, GEOS Szymon Ozimek Usługi Geodezyjno-Kartograficzne, Oleszyce, Ankon Meble, Piotr Stempin, Osiny, Kępno oraz osób prywatnych, chcących zachować anonimowość. Organizatorką wyjazdu była  Anna Rosiak, nauczycielka w ZSTiO im. Stefana Banacha, która została wybrana Podkarpacką Kobietą Przedsiębiorczą 2015 r. ZSTiO, fot. A. Rosiak

Kolejnego dnia po kilkugodzinnej podróży dotarliśmy już do Szwajcarii, a konkretnie do Szwajcarskiej Riwiery, czyli miejscowości Montreux znajdującej się nad największym jeziorem w Alpach i w całej Europie Zachodniej – Jeziorem Genewskim. Wielkie jezioro otoczone górami, winnice położone na zboczach gór, średniowieczny zamek Chillon na brzegu jeziora i ta piękna miejscowość – ten widok na długo zostanie w naszej pamięci. Później udaliśmy się na drugi brzeg jeziora, gdzie znajduje się Genewa. Tam odbyliśmy wieczorny spacer po mieście. Odwiedziliśmy Ogród Angielski, w którym znajduje się zegar kwiatowy, Jet d'Eau - największą fontannę w Europie uznawaną za symbol tego miasta, a zwiedzanie zakończyliśmy dotarciem pod katedrę św. Piotra.